Rate this post
آبیاری اتوماتیک باغ

فهرست مطالب

آبیاری اتوماتیک باغ

آبیاری اتوماتیک باغ یک روش کارآمد برای باغ شما است، بطوری که از این طریق گیاهان شما با مقدار مورد نیاز آب و بدون هدر رفت آبیاری می شوند. با آبیاری اتوماتیک باغ، می توانید اطمینان حاصل کنید که گیاهانتان به طور منظم آبیاری می شوند، حتی زمانی که از محل مورد نظر دور هستید. در این مقاله، نحوه تنظیم آبیاری اتوماتیک برای باغ خود را بررسی خواهیم کرد.

نحوه تنظیم آبیاری اتوماتیک باغ

1- سیستم آبیاری مناسب باغ خود را انتخاب کنید

اولین قدم برای راه اندازی آبیاری اتوماتیک این است که سیستم زیرساختی مناسب برای باغ خود را انتخاب کنید. انواع مختلفی از سیستم های آبیاری موجود است، از جمله آبیاری قطره ای، سیستم های بارانی و بابلر . آبیاری قطره ای کم مصرف ترین سیستم است، زیرا آب را مستقیماً به ریشه گیاه می رساند. سیستم‌های آبپاش برای باغ‌های بزرگ‌تر ایده‌آل هستند، در حالی که سیستم آبیاری بابلر برای درختان مثمر و غیر مثمر با تشتک های بزرگ بهترین هستند.

2- نیاز آبی گیاهان خود را تعیین کنید

قبل از راه اندازی آبیاری اتوماتیک ، مهم است که نیاز آبی گیاهان خود را تعیین کنید. گیاهان مختلف نیاز آبی متفاوتی دارند و تامین آب مناسب برای آنها ضروری است. برخی از گیاهان نسبت به سایرین به آب بیشتری نیاز دارند، در حالی که برخی می توانند با آب کمتر زنده بمانند. می توانید اطلاعاتی در مورد نیاز آبی گیاهان خود به صورت آنلاین پیدا کنید یا با یک متخصص باغبانی مشورت کنید. از طرفی در آینده نزدیک اپلیکشینی برای دستیابی به این داده ها از سوی بخش توسعه محصول هوماک روانه بازار خواهد شد.

3- یک کنترلر نصب کنید

هنگامی که سیستم آبیاری مناسبی را برای باغ و در مرحله بعد نیاز آبی گیاهان خود را تعیین کردید، نوبت به نصب یک کنترلر می رسد. کنترلر وسیله ای است که به شما امکان می دهد برنامه آبیاری باغ خود را تنظیم کنید. می توانید بسته به نیاز گیاهان خود کنترلر را تنظیم کنید تا گیاهان در زمان های خاصی از روز یا هفته آبیاری شوند. کنترلرها در دو نسخه دستی و کنترل از راه دور موجود هستند و شما می توانید متناسب با نیاز خود یکی را انتخاب کنید. هوماک تنها برند ایرانیست که به تولید و عرضه کنترلرهای آبیاری اتوماتیک (بصورت کنترل از راه دور) در دسته ها و طبقه بندی های مختلف پرداخته است و تیم تحقیق و توسعه شرکت در حال توسعه نسل جدیدی از این محصولات است.

4-سیستم آبیاری را به منبع آب وصل کنید

پس از نصب کنترلر، نوبت به اتصال سیستم آبیاری به کلکتور خروجی آب می رسد. این کلکتور بجای شیرهای دستی از شیرهای سلونوئدی در محل سرلاین ها بهره می گیرد. اگر از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنید، می‌توانید از تنظیم‌کننده فشار برای اطمینان از ثابت بودن فشار آب استفاده کنید.

5- سیستم را تست کنید

قبل از اینکه در باغ خود سیستم آبیاری اتوماتیک را پیاده سازی ، ضروری است که سیستم را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند. اطمینان حاصل کنید که آب به تمام گیاهان می رسد و هیچ نشتی یا گرفتگی در سیستم وجود ندارد. همچنین می توانید سطح رطوبت خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گیاهان شما مقدار مناسبی آب دریافت می کنند.

6-برنامه آبیاری را تنظیم کنید

پس از راه اندازی سیستم آبیاری اتوماتیک باغ ، بهتر است بر سلامت گیاهان خود نظارت داشته باشید و برنامه آبیاری را تنظیم کنید. ممکن است بر اساس شرایط آب و هوایی، مرحله رشد گیاهان یا عوامل دیگر، نیاز به افزایش یا کاهش تعداد دفعات آبیاری یا مدت آبیاری داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که سطح رطوبت خاک را به طور مرتب بررسی کنید و برنامه آبیاری را مطابق با آن تنظیم کنید.

7- سیستم آبیاری را حفظ کنید

برای جلوگیری از گرفتگی،  نازل ها، فیلترها و سایر اجزای سیستم را به طور منظم تمیز کنید. شیرهای برقی را بررسی کنید و در صورت نیاز دیافراگم آن ها را شستشو دهید. تعمیر و نگهداری منظم به افزایش عمر سیستم آبیاری اتوماتیک باغ شما کمک می کند و عملکرد موثر آن را ضامن می شود.

8- اضافه کردن سنسورها را در نظر بگیرید – نیمه هوشمند

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر سیستم آبیاری خودکار خود داشته باشید، می‌توانید سنسورهایی اضافه کنید که عوامل محیطی را اندازه‌گیری می‌کنند. این حسگرها می توانند داده هایی را ارائه دهند که به شما امکان می دهد برنامه آبیاری اتوماتیک باغ خود را به خوبی تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما مقدار مناسب آب را دریافت می کنند. از جمله این حسگرها، سنسور باران است. این سنسور با تشخیص روزهای بارانی سیکل های آبیاری تنظیم شده توسط کاربر را بصورت کنترل شده به تعویق می اندازد و به نوعی باعث می شود که سیستم آبیاری از یک فرایند صرفا اتوماتیک به سیستمی نیمه هوشمند بدل شود.

 

نتیجه گیری

در نتیجه، آبیاری اتوماتیک باغ یک راه عالی برای حفظ سلامت، رونق و طراوت باغ شما در عین صرفه جویی در مصرف آب است. با انتخاب سیستم آبیاری مناسب، تعیین نیاز آبی گیاهان خود، نصب کنترلر، نصب شیرهای برقی، اتصال سیستم به منابع آب، آزمایش و تنظیم سیستم، نگهداری منظم آن و در نظر گرفتن اضافه کردن سنسورها، می‌توانید یک سیستم آبیاری اتوماتیک کاربردی راه‌اندازی کنید. با آبیاری اتوماتیک می توانید از یک باغ زیبا و سالم بدون دردسر آبیاری دستی لذت ببرید.

هوماک به عنوان تنها برند ایرانی فعال در صنعت آبیاری اتوماتیک، هوشمند و نیمه هوشمند مرجعی قابل اطمینان در طراحی تولید محصول و ارائه ی خدمات مرتبط محسوب می شود.

مشتریان هوماک در دوسته ی مصرف کنندگان نهایی (صاحبان باغ ویلا های مدرن) و کسب و کارهای مرتبط (طراحان و مجریان فضای سبز) دسته می شوند و هریک متناسب با نیازهای خود از خدمات هوماک در حوزه ی آبیای اتوماتیک باغ بهره می گیرند.

شبکه های اجتماعی هوماک :