Rate this post
آبیاری هوشمند باغ

فهرست مطالب

آبیاری هوشمند باغ

در ادبیات فارسی واژه “باغ” را می توان در دو حوزه ی مختلف و با دو کاربری بعضا متفاوت به کاربرد:

  • کشاورزی: در این حوزه باغ به مکانی برای کشت انواع درختان میوه اشاره دارد و باغات در مقیاس های کوچک تا ابعاد چندین هکتاری محلی جهت تامین انواع میوه ها در اشل های مختلف (شخصی تا تجاری) محسوب می شوند.
  • تفریحی: در این تعبیر باغ به مکانی مملو از فضاهای سبز مثمر و غیر مثمر اطلاق می شود که در وهله ی اول فراهم کننده ی محیطی سبز و آرامش بخش جهت کاربری های تفریحی و گردشگری می باشد.

در هر دو تعبیر از باغ، فضای سبز جز لاینفک و اساسی محسوب می شود و هرکجا نامی از فضای سبز برده می شود پای آبیاری به عنوان مهمترین فرایند مراقبتی به میان کشیده می شود.

آبیاری باغ از دیرباز جز مهمترین دغدغه های باغداران در سراسر جهان بوده است. چرا که در این فرایند از تامین منابع آبی گرفته تا انتقال و توزیع همواره چالش های متعدد اقلیمی، فصلی، زیرساختی و … وجود داشته است.

با رشد علم و تکنولوژی در حوزه های کشاورزی، باغبانی و … عبور از آبیاری سنتی و رسیدن به راه حل های نوین در این حوزه تحت عنوان “آبیاری هوشمند باغ” همواره دراولویت های اصلی در نظر گرفته شده است.

واژه آبیاری هوشمند باغ بسته به تعابیر مختلف از واژه های هوشمندسازی و باغ می تواند معانی مختلف و متنوعی را دربرگیرد

آبیاری هوشمند باغ چیست؟

در یک نگاه کلی آبیاری هوشمند باغ به فرایندی اطلاق می شود که در اثر حضور تکنولوژی های نوین نقش نیرو انسانی در فرایند آبیاری به حداقل رسیده و از طرفی میزان مصرف آب نیز نسبت به روش های سنتی به شکل چشم گیری کاهش یابد در حالی که آب مورد نیاز هر نوع پوشش گیاهی به میزان کافی و به بهینه ترین شکل ممکن تامین گردد.

پیاده سازی آبیاری هوشمند باغ در دو دسته باغات میوه و باغات تفریحی نیازمند زیرساخت های تاسیساتی ویژه ای است که بسته به نوع باغ طراحی و اجرا می شوند. این زیرساخت ها شامل تجهیزات ذخیره سازی، فیلتراسیون، پمپاژ، پایپینگ و … می باشند.

این تجهیزات در کنار هم یک سیستم آبیاری تحت فشار را تشکیل داده و این امکان را برای باغدار فراهم می کنند که از طریق افزودن انواع تجهیزات مربوط به هوشمندسازی از جمله کنترلر مرکزی، سنسورهای محیطی، عملگرهای الکتریکی و … یک سیستم کاملا هوشمند تحت عنوان سیستم آبیاری هوشمند باغ داشته باشند.

آبیاری هوشمند باغ فرایندی است که در افزایش بهره وری در باغات میوه نقش بسزایی دارد. این فرایند در باغات میوه اغلب از طریق زیرساخت های آبیاری قطره ای سطحی و زیر سطحی قابل پیاده سازی می باشد. بطوری که انواع سنسورهای محیطی در کنار برنامه های زمان بندی شده، تعیین کننده ی سیکل های آبیاری خواهند بود. این سیکل ها از طریق عملگر های مربوطه و با دریافت فرامین از کنترلرهای آبیاری عملیاتی شده و آب مورد نیاز هر نوع درخت میوه از طریق سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای سطحی و زیر سطحی تامین خواهد شد.

آبیاری هوشمند باغ با اصول و فرایندهای عنوان شده در باغات تفریحی نیز بسیار کاربردی و موثر است. با این تفاوت که پوشش های گیاهی زینتی از قبیل چمن، گل و گیاه های فصلی، گیاهان غیرمثمر و … اغلب از طریق زیرساخت های آبیاری تحت فشار بارانی آبیاری می شوند. با این وجود در طراحی سیستم های زیرساختی و هوشمندسازی این نوع باغ ها اصولا بایستی هر دو نوع آبیاری تحت فشار ائم از قطره ای (سطحی و زیرسطحی) و بارانی را در نظر گرفت.

هوشممندسازی آبیاری در باغات تفریحی باعث به حداقل رساندن نیروی انسانی آبیار، حذف روش های پرمصرف همچون آبیاری شلنگی و غرقابی و افزایش طراوت و باردهی پوشش های گیاهی خواهد شد. از این روست که آبیاری هوشمند باغ عامل بسیار مهمی در افزایش بهره وری باغات تفریحی محسوب می شود.

پیاده سازی آبیاری هوشمند باغ

برای پیاده سازی یک سیستم آبیاری هوشمند باغ، داده های ورودی به کنترلر مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این ورودی ها از طرق مختلف از جمله داده های هواشناسی، داده های سنسورهای محیطی، برنامه های زمانبندی کاربر و… بصورت سیمی و یا بی سیم توسط کنترلر دریافت شده و کنترلر بر اساس پردازش این داده ها فرامین مختلفی را به عملگرهای برقی سیستم آبیاری از جمله انواع شیرهای برقی و پمپ های آب ارسال می کند. از این روست که کیقیت، به روز بودن و سرعت انتقال این داده ها نقشی مهم و اساسی در عملیات هوشمندسازی آبیاری دارا هستند.

ازجمله سنسورهای محیطی در حوزه ی آبیاری هوشمند باغ می توان به سنسور سنجش رطوبت خاک و سنسور باران اشاره کرد. سنسورهای سنجش رطوبت خاک بسته به نوع و تنوع کشت در عمق خاک قرار گرفته و در بازه های زمانی مختلف میزان رطوبت خاک را به صورت دیتا به کنترلر ارسال می کنند و کنترلر بر اساس دیتا های دریافتی از این سنسورها برنامه زمان بندی آبیاری را برای پوشش های گیاهی مختلف تنظیم و اجرا می کند.

سنسور دیگری که در فرایند آبیاری هوشمند باغ نقش مهمی دارد، سنسور باران است. این سنسور با نصب در محیط های بیرونی زمان و میزان بارندگی را تشخیص داده و براین اساس برنامه های آبیاری را اصلاح کرده و یا بطور کلی تغییر می دهد. این سنسور نیز داده های خود را بصورت سیمی یا بی سیم به کنترلر مرکزی ارسال می کند.

بسته به سطح و نوع استفاده از داده های ورودی، سیستم آبیاری هوشمند باغ می تواند، کاملا هوشمند، نیمه هوشمند و یا اتوماتیک تعریف شود. صاحبان باغات میوه و باغات تفریحی بر اساس اولویت های فنی و اقتصادی خود می توانند هر یک از این سطوح را به عنوان سیستم دلخواه خود  برگزینند.

آبیاری هوشمند باغ به روش هوماک

هوماک به عنوان تنها شرکت دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه ی تولید، طراحی و اجرای سیستم های آبیاری هوشمند تمرکز ویژه ای بر روی سیستم های اتوماتیک و بطور کلی اتوماسیون آبیاری دارد. محصولات و خدمات هوماک در بخش های مختلف کشاورزی و ساختمانی در حال ارائه می باشند، با این توضیح که باغات میوه و باغات تفریحی همیشه یکی از مهمترین مکان های مورد نظر هوماک از حیث نیازمندی به خدمات و محصولات آبیاری هوشمند در نظر گرفته می شوند.

شبکه های اجتماعی هوماک :