گلخانه هوشمند

هوشمند سازی گلخانه

Rate this post

هوشمند سازی گلخانه

گلخانه هوشمند هوماک یکی از سامانه هایی است که به منظور هوشمند سازی گلخانه و با هدف توسعه صنعت گلخانه داری ایجاد و توسعه یافته است.

یکی از ویژگی های برجسته سامانه گلخانه هوشمند هوماک مبحث هوشمندی واقعیست.

برای مشخص تر شدن این موضوع بیایید بحث هوشمند سازی را دقیق تر بررسی کنیم.

هوشمند سازی گلخانه بحثی است که در چند سال اخیر و با گسترش احداث گلخانه ها در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

زمانی که از هوشمند سازی صحبت به میان می آید می بایست چندین بخش مختلف مورد نظر قرار گیرد.

1-عملیات هایی که می بایست هوشمند شود: برای مثال عملیات هایی مثل آبیاری یا مثلا سرمایش محیط گلخانه را می توان نام برد.

2-تجهیزاتی که قرار است به صورت هوشمند کنترلر شوند: برای مثال فن سیستم سرمایش و یا سیستم مه پاش را می توان در نظر گرفت.

3- سنسور ها و فیدبک هایی که از محیط دریافت می شود: مثل سنسور دما و یا سنسور نور

4- انجام هوشمند سازی: برای پرداختن به مبحث هوشمند سازی یک اقلیم باید ابتدا به بررسی مفهوم هوشمندسازی پرداخت.

هوشمند سازی گلخانه

معنی هوشمند سازی گلخانه

هوشمند سازی در کلمه یعنی افزودن هوش و قدرت تصمیم گیری و در تعبیر به معنی این است که یک سامانه بر اساس داده های موجود و شرایط و الگوریتم های تعریف شده تصمیم گیری و اقدام به انجام عملیات مختلف برای کنترل یک اقلیم نماید.

از نظر محققان هوش توانایی ذهنی انسان است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی،حل مسئله، تفکر انتزاعی و یادگیری را در بر می‌گیرد.

همه ما می دانیم که ذهن ما آموخته ها و دانسته های خود را بکار می گیرد تا مسئله ای را حل کند و یا کاری را برنامه ریزی نماید.

این بدان معنیست که کودک از ابتدا و بدون داشتن اطلاعات اولیه که از طریق چشم و گوش و سایر حواس خود دریافت می کند نمی تواند از توانایی ذهنی و هوش خود بهره ببرد.

بنابراین استفاده از مفهوم هوشمند سازی گلخانه بدون درنظر گرفتن موارد بالا سخنی گزاف و خارج از تعاریف درست و اصولی هوشمند سازیست.

میزان هوشمندی سامانه

نکته دیگر در باب هوشمند سازی گلخانه میزان هوش سامانه کنترلی است . همانطور که در میان انسانها بحث انسان با هوش و انسان کند ذهن وجود دارد در سامانه های کنترلی نیز می توان از همین دسته بندی استفاده نمود .

بیایید سامانه ای را در نظر بگیریم که بر اساس مقدار دمای محیط برای قرار دادن آن در بازه ای مشخص سیستم گرمایش را فعال و یا غیر فعال نماید. این یک سامانه کنترل دماست.

حال بیایید سامانه دیگری را در نظر بگیریم که برای کنترل دما از ترکیب عملگر های مشعل، فن، سیستم گردش هوا، مه پاش، دریچه سقفی و سایر تجهیزات استفاده نماید .

همچنین در شرایط مختلف مثل تغییر فصل های سال تشخیص دهد که کدام تجهیز باید بکار گرفته شود و کدام یک در این فصل نباید برای تنظیم دما فعال شود. کاملا مشهود است که سامانه دوم از هوش بیشتری برای کنترل اقلیم بهره برده است.

حال اگر در نظر بگیریم که این سامانه ها بر اساس ذخیره داده ها و بررسی و تحلیل آنها (آموختن) عملکرد کنترلی خود را بهبود دهند یقینا هوشمند تر و در کنترل اقلیم مورد نظر موفق تر خواهند بود.

سخن آخر

صاحب نظران حوزه کشاورزی در مورد هوشمند سازی نظرات مختلفی دارند.

حال آنکه هر گونه تعریف از هوشمند سازی که از چهارچوب یادگیری ، استدلال ، برنامه ریزی و حل مسئله گذر نکند را نمی توان با تعبیر هوشمند سازی یاد کرد.

هر گونه عملکردی که بر توانایی کنترل دقیق تر و بهینه تر و سیستماتیک تر سامانه بیافزاید سامانه ای را که از این چهار گزینه بهره برده است هوشمند تر می کند.

نظر به اینکه صاحب نظران هر حوزه در زمینه تخصصی خود دارای دانش لازم و کافی و تجربه عملی قابل توجهی هستند. ولی نباید از یاد برد که ایجاد سامانه ای هوشمند برای گلخانه نیازمند ادقام دانش و تجربه علمی حوزه های مختلف است.

کارشناس در یک حوزه می بایست زمان اظهار نظر در این باره به دانش افراد متخصص در حوزه های دیگر نیز توجه نموده و از اظهار نظر یکجانبه پرهیز نماید.

شرکت آرکا فنون تولید کننده سامانه های کنترل هوشمند هوماک آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان برای توسعه گلخانه شماست.

برای ارتباط با کارشناسان ما اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *